Sauļojies, nebojājot veselību

Sauļošanās

Vasara, saule un siltums asociējas ar laimi, atpūtu, gaismu un brīvdienām, ko pārējos gadalaikos ir grūti iegūt un pilnasinīgi izbaudīt. Skaidrs, ka vasarā gribas sasmelties un it kā avansā paņemt sauli, lai pietiktu līdz nākamajai vasarai, bet ir jāpatur krātā, ka saulei ir arī negatīva ietekme uz Tavu veselību, un pārlieku ilga cepināšanās saules ultravioletajos staros var rezultēties ne tikai ar pāragru ādas novecošanos, bet arī pat onkoloģiskām saslimšanām.

Saproti savu ādas tipu

Lai zinātu, cik intensīva aizsardzība ir vajadzīga Tavai ādai, ir jāsaprot, cik liela riska grupā Tu esi pēc sava ādas tipa, un kādi riski var draudēt pārlieku lielas UV staru uzņemšanas rezultātā. Tu esi ādas vēža riska grupā, ja Tev ir:

  • ļoti gaiša āda, kam neveidojas iedegums, bet kas vienkārši paliek sarkana;
  • rudi vai blondi mati;
  • gaiša acu krāsa;
  • daudz vasaras raibumu vai dzimumzīmīšu.

Svarīgi ir arī no vecākiem un vecvecākiem noskaidrot, kāda ir dzimtas pieredze ar ādas vēzi. Ja kādam no radiniekiem ir bijis kāds no ādas vēža paveidiem, tad arī Tev pastāv lielāks risks personīgi iepazīties ar kādu no ādas audzējiem. Starp citu, noteikti izvairies no apdegšanas saulē, jo tieši šī it kā “super intensīvā” sauļošanās ir milzīgs risks saslimšanai ar melanomu.

Zini laiku, kad slēpties no saules!

Vasaras laikā atklāta saule visbīstamākā ir tieši laikā no 11 līdz 3 pēcpusdienā. Šajā laikā līdz Zemes virsmai nonāk ap 60 procentiem visa 24 stundu laikam “paredzētā” UV starojuma, kas nozīmē, ka saule ir visaktīvākā un šis ir visriskantākais laiks uzturēties tiešā saulē. Cik vien iespējams, plāno āra darbus un citas aktivitātes uz rīta pusi līdz plkst. 11 vai vakarā, vēlams pēc plkst. 18, kad būs vēsāks, bet dienas lielo karstumu vislabāk pavadi iekštelpās vai ēnā. Un pludmale nav vienīgā vieta, kur Tu tiec pie UV stariem – saule pieķer arī lasot ogas, pļaujot zāli, braucot ar velo vai laivu vai vienkārši pastaigājoties.