D vitamīna trūkums – iemesli, simptomi un atjaunošana

Foto: Pixabay.com

Pēc ilgas klusēšanas beidzot sabiedrības uzmanības centrā ir atgriezies D vitamīns, par ko parasti tiek aizmirst. Vairāki pētījumi viens pēc otra atklāj un apstiprina, ka D vitamīna trūkums organismā sniedz iespēju slimībām aktīvāk progresēt, un otrādi – ja tā saucamā saules vitamīna organismā ir gana, tas ne vien samazina risku saslimt, bet arī ir lielisks palīgs esošo slimību uzveikšanā.

D vitamīns – svarīgs visiem orgāniem un sistēmām

D vitamīns organismā ir viens no aktīvākajiem elementiem, jo tas nodarbojas ar:

  • imūnsistēmas atbalstu un regulāciju;
  • veselīga ķermeņa svara uzturēšanu;
  • multiplās sklerozes attīstības riska samazināšanu;
  • smadzeņu funkciju saglabāšanu novecojot;
  • astmas simptomu biežuma un smaguma samazināšanu;
  • reimatoīdā artrīta sievietēm veidošanās riska samazināšanu.

Un, protams, rūpējas arī par kaulu veselību, sirds slimību riska samazināšanu un pat palīdz izvairīties no saslimšanas ar diabētu un dažiem vēža veidiem. D vitamīns ir vitāli svarīgs kalcija un fosfora absorbēšanas procesam un vispārējam ķermeņa metabolismam.

5 iespējamie D vitamīna trūkuma iemesli un simptomi

Ņemot vērā to, ka D vitamīns sintezējas saules UV staru ietekmē, kā arī tiek papildus uzņemts ar pārtiku, piedāvājam Tev iepazīties ar pieciem populārākajiem iemesliem D vitamīna trūkumam:

  • pārlieku maza uzturēšanās saules gaismā;
  • D vitamīna uztura bagātinātāja veidā nelietošana;
  • nieru nespēja pārvērst uzņemto D vitamīnu aktīvā formā, tādēļ organisms nespēj to absorbēt no uztura;
  • Tu esi grūtniece vai cilvēks ar lieko svaru, tādēļ Tev nepieciešams lielāks daudzums D vitamīna;
  • Tev ir piena alerģija, laktozes nepanesība, Tu piekop veģetāru vai vegānu dzīvesveidu, tādēļ vajadzīgo D vitamīna daudzumu neuzņem ar pārtiku (t.s. D vitamīna deficīta diēta).

Bez laboratoriskām analīzēm ir ļoti grūti noteikt D vitamīna trūkumu organismā, jo biežākie deficīta simptomi – nogurums, vājums, sāpes un bieža slimošana – atbilst arī citiem iemesliem, piemēram, pārslodzei darbā, sliktam miegam vai neskaitāmi daudzu citu vielu trūkumam organismā, tāpēc, ja pastāv aizdomas par D vitamīna deficītu, nodod asinis un noskaidro, vai tiešām tā ir D vitamīna vaina.

3 glābēji – kur dabūt D vitamīnu?

D vitamīns organismā var nonākt trīs veidos – ar saules gaismas UV staru palīdzību, ar kvalitatīvu D3 vitamīna uztura bagātinātāju vai ar pārtikas produktiem, kas satur D vitamīnu – jūras veltēm (lasi, tunci, sardīnēm, skumbriju, zivju eļļu), piena produktiem (sieru, jogurtu), olām un sēnēm.